12. toukokuuta 2021

Kevään korvalla Kopparnäs 16 - 17.4.2021

Päätin aloittaa näiden pienempien retkikohteidenkin kirjaamisen muistiin tämän blogini kautta. Tällä kertaa esittelyssä Kopparnäsin ja Störsvikin alue Tammisaaressa. Lisää tietoa ja esimerkiksi parkkipaikkojen osoitteet löytyvät kätevästi Uudenmaan virkistyksen sivuilta

Lukijalle muistutukseksi, että kuvat aukeavat parempilaatuisena klikkaamalla niitä!

Silmänkantamattomiin rakentamatonta rantaviivaa, korkealle kohoavia kallioita, saariseikkailuita ja metsän rauhaa. Kopparnäs-Störsvik on ulkoilijan ehtymätön aarreaitta. Tervaleppälehtoja, upeita kuvauksellisia rantakallioita...  Näin esittelee UuVi:n sivut aluetta. Kohde onkin suorastaan ihme täällä pääkaupunkiseudun lähettyvillä, vain tunnin ajomatkan päässä täältä Pohjois-Helsingistäkin. Yleensä retkeilymahdollisuudet ovat aika lyhyiden polkureittien varassa, mutta täältä löytyy ihan yhtenäistä reittiä jos vaan haluaa hieman soveltaa jopa yli  parinkymmenen kilometrin verran. Peräti 8 parkkipaikkaa, keittokatoksia ja käymälöitä. Keväisin voi seurata lintujen pesintään valmistautumistouhuja, koiran kanssa jos on liikkeellä niin varoituksen sana, että myös käärmeitä oli paljon.

Ajoimme paikalle jo perjantai illalla ja valitsimme tälläkin kertaa ihan ensimmäisen parkkipaikan, Kallioniemeen menevän tien päästä,  koska mielestäni siinä pääsee lähimmäksi merta ja se osoittautuikin tälläkin kertaa myös ihan rauhalliseksi paikaksi. Pienehkö parkkipaikka, mutta keittokatos ja käymälä ja upeat rantakalliot! Muutaman telttailijan auto oli jo, mutta hyvin mahduimme retkiautolla. Kävelimme illan puhteeksi Klobackan ympäri menevän n. 6 km reitin ja pääsimme ihailemaan upeaa auringonlaskua!

Yövyimme retkiautossa, oli hiljaista ja rauhallista vaikka yksi pussikaljaporukka taisikin käväistä iltayöstä paikalla.

Seuraavana aamuna lähdimme vähän pidemmälle reitille. Reitti noudatteli Kopparnäs Trail polkujuoksun reittiä suurimmalta osalta ja saimme sille mittaa 15 km, niemen nokan jätimme tästä pois koska olimme menneet sen jo illalla. Huolimatta siitä, että aamun aikana kaikien parkkipaikkojen kautta kulkiessamme ja niihin vilkaistessamme ne alkoivat olla todella täynnä ulkoilijoiden autoja niin itse reitillä oli hyvin rauhallista. Paikka tuntuu olevan enimmäkseen kalastajien suosiossa, muutama telttailijakin oli. Tilapäinen 1-3 yön yli telttailu on alueella sallittu.  Koirat - totta kai alueella aina kytkettynä. Muutama maastopyöräilijäkin näytti reitillä viihtyvän.

Tässä oiva kartta avuksi reitin suunnitteluun.

Mukava päivä ja sääkin suosi, suosittelen lämpimästi. Kesällä varmaankin ruuhkainen, itse jättäisin retken varhaiseen kevääseen tai siirtäisin syksyyn. Talvellakin pitää kyllä ehdottomasti käydä! Puutteina mainittakoon se, että reittejä ei juuri ole vaivauduttu merkitsemään mitenkään, mutta suunnistaminen esimerkiksi tuon linkittämäni kartan mukaan on melko helppoa, eikä sitä kovin hukkaankaan pääse kun meri on aina läsnä toisella sivustalla :) Jostain sattui silmiini, että reittiä oltaisiin uudistamassa ja merkintöjäkin tulisi enemmän? Ainakin isomman uimarannan ja leirialueen rakenteita oltiin parasta aikaa parantamassa...